آموزش وپرورش در عصر جدید

در این وبلاگ در خصوص آموزش و پرورش و مشکلات آن بحث خواهد شد

آموزش وپرورش در عصر جدید

در این وبلاگ در خصوص آموزش و پرورش و مشکلات آن بحث خواهد شد

علت های اضطراب امتحان

1- سخت گیری بیش از حد: زمانی که والدین با نزدیک شدن زمان امتحان, فشار مضاعفی برای آماده شدن و گرفتن نمره (معمولا بیست)در مورد فرزند خود به کار می برند و یاپی در پی درباره امتحان به او هشدر می دهند.                                                                                                                                   

2- ترس و تهدید:وقتی اطرافیان و مخصوصا والدین ,شرایط ویژه و سخت در ایام امتحان برقرار می کنند و فرزند خود را از گرفتن نمره ی کم یا عدم قبول شدن می ترسانند و تهدید می کنند.

3- تعمیم شکست قبلی به موقعیت جدید:گاهی اضطراب امتحان بدلیل تجربه تلخ گذشته و تعمیم آن به موقعیت جدید است که فرد موقعی که در موقعیت امتحان قرار می گیرد مضطرب می شود.

4- تلقین بی کفایتی:وقتی فرد قبل از امتحان ارزیابی منفی از خود کرده و احساس شکست خوردگی را به خود تلقین می کند,در حین امتحان مضطرب و نگران شده و نمی تواند از حداکثر توانایی خود بهره برداری کند.

5- ناتوانی فرد در پاسخ گویی به سوال اول:برخورد با اولین سوال و ناتوانی فرد در پاسخ گویی به آن باعث اضطراب و تاثیر نامطلوب در پاسخگویی به سوالات دیگر می شود

6- برخورد نامطلوب عوامل اجرایی:برخورد نامطلوب عوامل اجرایی در جلسه ی امتحان به هنگام ورود شخص به سالن امتحانات در هیجانی شدن و مضطرب ساختن وی نقش مهمی دارد.

7- بی خوابی قبل از امتحان : این عامل نیز ذ سطح هوشیاری و درجه تمرکز فرد را در زمان امتحان به حداقل می رساند و باعث اضطراب فرد می شود.

8- تغذیه نامناسب:پرخوری و عدم توجه به تغذیه ی مناسب ,و استفاده از غذاهای پر حجم و کم انرژی آرامش فرد را در حین امتحان مختل می کند و باعث اضطراب در فرد می شود.

9- عدم آمادگی :هنگامی که فرد به علت نداشتن برنامه ریزی درسی و مطالعه ی صحیح آمادگی لازم را برای امتحان کسب نکرده باشد.

10- رقابت:زمانی است که دانش آموزان در مدرسه و یا در خانه برای برتری یافتن بر یکدیگر به رقابت بپردازند .

11-والدین مضطرب:وجود اضطراب در والدین موجب انتقال آن به فرزند و تشدید اضطراب میشود.

12- مقایسه کردن :هر گاه ناتوانی های فردی با توانایی های فرد دیگری سنجیده شود و این امر با سرزنش همراه باشد, اعتماد به نفس فرد کم و بر اضطراب او افزوده می شود.

13- بیش از حد مهم جلوه دادن بعضی از درسها:وقتی اطرافیان بعضی از درسها را به هر دلیلی خیلی مهم تلقی می کنند ,در فرد ترس یا نگرش منفی نسبت به آن درسها به وجود می آید.

14- پاداش نامناسب:زمانی که اطرافیان برای قبول شدن یا  گرفتن نمره ی بالا (معمولا بیست) پاداش بیش از حد در نظر می گیرند.

15- تفکر منفی:وقتی اطرافیان فردی را با القابی مانند بی استعداد,بی عرضه, و... مورد خطاب قرار می دهند , تصویر ذهنی ناتوانی یا تفکر منفی را در فرد بوجود می آورند. این امر اضطراب امتحان را در فرد تشدید می کند.

16- انتظار بیش از حد از خود :گاهی اضطراب امتحان به این دلیل است که انتظارات فرد از خود , بیش از توانایی های اوست.

گرد آوری کننده :کارشناسی مشاوره ناحیه 2

منابع :-انجمن علمی و آموزشی مدرسین آموزش خانواده ی شهر تهران

-      تبیان

هفته نامه صدای اردبیل  شماره سی و نهم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد