X
تبلیغات
رایتل

تربیت دل پذیر دل تربیت پذیر- گردآوری کننده محمود مشکی ماجلان  چاپ

تاریخ : چهارشنبه 21 اردیبهشت‌ماه سال 1390 در ساعت 07:32 ق.ظ

واینجا چشم های کوچکی است که شب و روز تورا تماشا می کند ،

وگوش های کوچکی که خیلی زود هر چه تو می گویی می گیرد،

ود ست های کوچکی که با اشتیاق هرچه تو می کنی انجام می دهد،

و فرزندکوچکی که در رؤیاهایش در انتضار روزی هست که به سن تو باشد .

تو معبود خیالی او هستی ،تو عاقل ترین عاقل ها ،برای او هستی ،ودر این فکر کوچک به تو هرگز شک نمی کند .

به تو خالصانه دل بسته و هر چه تو بگویی ویا انجام دهی ،و در فکرش جاودانه می ماند . وقتی که بزرگ شد ، خواهد گفت و انجام خواهد داد ،درست مثل تو . دوستی کوچک با چشمان عمیق هست که فکر می کند تو هرچه می گویی صحیح است ،چشم هایش همیشه باز

 

جبران خلیل جبران :

ثروت حقیقی یک ملت در ذخیره طلا و نقره او نیست ، بلکه در توان یادگیری او ودر بصیرت او ودر درستکاری فرزندان اوست

بزرگترین آرزو :

پیش از آنکه سقراط را محاکمه کنند از وی پرسیدند "بزرگترین آرزویی که در دل داری چیست "؟وی پاسخ داد : بزرگترین آرزوی من این است که به بالا ترین مکان در آ تن صعود کنم و باصدای بلند به مردم بگویم که ای رفقا چرا با این   حرص و ولع ،بهترین و عزیزترین سالهای عمر خود را به جمع آوری ثروت می گذرانید ؟ در حالی که آنگونه که باید و شاید در تعلیم و تربیت اطفالتان که مجبور هستید روزی ثروت خود رابرای آن باقی گذارید ،همت نمی گمارید .

به بهانه مقدمه

       به کودک خود برچسب نزنیم  او رابا کودکان دیگر مقایسه نکنیم 

 بیش از حدّ توان کودک از او انتظار نداشته باشیم    

     طبیعت کودک خود را نفی نکنیم 

<!- از حمایت بیش از حد ّ او بپر هیزیم 

<!-- ·      به جای او تصمیم نگیریم و مشکلاتش را حل نکنیم  >

<!--  ·      از احساس دلسوزی ،ترحم و مداخله حمایت گرانه پرهیز کنیم 

 ·      از محکوم کردن او در حضور دیگران به ویژه همسالان اجتناب کنیم 

 ·      همه خواسته و توقعات فرزند خود را بر آورده نکنیم

<!-       تا حد امکان او را تنبیه نکنیم 

<!--  از کلمات توهین امیز و سبک پرهیز کنیم

<!-- ·      حس انتقام و کینه توزی را به او القا نکنیم . 

<!-     قوانین و مقررات مدرسه را نزد کودک به تمسخر نگیریم 

 ·      مشکلات عاطفی کودک را نزد او بیان نکنیم

<!-- از پاداش هایی که جنبه رشوه و باج خواهی دارد پرهیز نماییم 

<!-ازآموزش های زود رس ویا دیرس ،به ویژه در مسایل جنسی ،به کودکان پرهیز کنیم 

 ·      از سرکوب نیاز های کودکان پرهیز کنیم 

 ·      با همه فرزندان خود به روش یکسان برخورد نکنیم وانتظار یکسان نداشته باشیم 

<!- ·      در برابر کودک از نزاع  و درگیری بین خود و همسران پرهیز نماییم 

<!- ·      از یاری کردن دایمی کودک در انجام تکالیف دیری خوداری کنیم 

<!-  ·      از جهت دادن و برجسته کردن استعداد های خاص او زود تر از موعد خودداری کنیم 

<!- ·      از مراقبت های وسواسی و ذره بینی او جدا" خوداری کنیم 

<!-  ·      از صدای بلند و فریاد برای تربیت استفاده نکنیم 

<!- ·      از تذکر و بکن نکن های زیاد خوداری کنیم 

<!- ·      در مسیر تعلیم و تربیت عجله نکنیم ستون های خیمه تربیت "صبر و صبر و صبر "است 

 ·      بدون هیچ چشم داشتی ،به آن ها محبت کنیم 

<!-  ·      کاری کنیم گه بچه ها احساس موفقیت و ارزشمندی داشته باشند 

<!- ·      آنها را در مجرومیت های مصلحتی قرار دهیم 

     سعی نکنیم او را شبیه دیگران سازییم 

خدایا چنان کن سرانجام کار   -    توخوشنود باشی و ما رستگار 

 شماره یک -ستاره دریایی  

مردی صبحگاهان کنار دریا قدم می زد متوجه شد یک نفر دائم خم می شود و چیزی را برمی دارد وبه طرف دریا پرت می کند .جلورفت و از او پرسید :چه می کنی ؟ او گفت :ستاره ها ی دریایی را نجات می دهم .دیشب که مد شده و آب دریا بالا آمده است تعداد زیادی از ستاره ها به ساحل پرتاپ شده اند اگر این زبان بسته ها به در یابرنگردند ازبین خوهند رفت . مرد گفت : این ساحل به این طویلی ؛این همه ستاره در یایی مگر کار تو چه تفاوتی می کند ؟این کار تو چه ارزشی دارد ؟مگر چند ستاره را می توانی نجات دهی ؟آن مرد در حالی که کارش را ادامه می داد خم شد و بازوی یک ستاره دریایی را گرفت و به طرف دریا پرتاب کرد و گفت برای این یکی تفاوت کرد و این یکی زنده ماند ،این یکی زنده ماند .

نکته :سال های قبل ایمانوئل کانت گفته است :«ازبین ابداعات بشر ،دو کار بسیار سخت است یکی حکومت داری و دیگری تعلیم و تربیت »تربیت ازکارهای بسیار سخت ومشکل است

تربیت کار بسیار ظریفی است که دستور العمل و نسخه خاص ندارد و به موقعیت سیّال اولیا و فرزندان بستگی دارد هیچ کس نمی تواند ادعا کند که تمام راه کارهای تربیتی را درپرورش فرزندانش استفاده کرده است شنیده ایم که یکی از بزرگان تعلیم و تربیت گفته من تا ازدواج نکرده بودم در فکرم شش ایده بزرگ و ناب داشتم تا وقتی بچه هایم به دنیا می آیند در مورد آنها بکار گیرم و آنان را درست تربیت کنم ولی الان دارای شش فرزند هستم و واقعا "هیچ نظریه ای در مورد تربیت آنان  ندارم ،فرزندان ما قطعات یک ماشین نیستند که همه با یک روش و یک متد با یک نسخه از قبل تعیین شده، تربیت کنیم تربیت یک موقعیت سیال و،متفاوت ،رنگارنگ و لحظه به لحظه بین والدین و فرزندان است . در این مجموعه با برخی از راهکارهای تربیتی آشنا میشویم و اشاء الله بتوانیم بعضی از مشکلات تربیتی فرزندانمان را حل کنیم و تعدادی از ستاره های دریایی زندگی شیرین فرزندانمان را نجات دهیم و زندگی آنان را پر از ستاره های امید و شادی کنیم و از پدر و مادر بودن خود لذت ببریم (انشا ءالله )  (ادامه دارد )

 

از محمد حسن راد منش افسر خلیلی

نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
پست الکترونیکی :
وب / وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد