آسیب های اینترنت - محمود مشکی ماجلان |
مقدمه اینترنت، از
تازه ترین دستاوردهای بشر و آخرین عضو خانواده تکنولوژی است که حدود چهل سال است قدم
به زندگی انسان گذاشته و درعرصه های مختلف نقش آفرینی می کند.دنیای اینترنت دنیای مجازی است که با دنیای واقعی
پیرامون ما تفاوت هایی دارد. درجهان مجازی، انسان با سرزمینی بدون مرز مواجه می گردد
که از فرهنگ های مختلف تشکیل شده است. انسان با بهره جستن از اینترنت از فراسوی
مرزها با فرهنگ های گوناگون آشنا می. شود باتوجه به اینکه اینترنت ابزاری وارداتی است به رغم جنبه
های سودمند فراوان، می تواند بسیار آسیب زا نیز باشد. این آسیب زایی گروههای
سنی خاصی را تهدید می کند که از اینترنت بیش تر استفاده می کنند. بنابراین، قشر
نوجوان درمعرض تهدیدات جدی قرار دارد،. از این رو تماشای فیلم های جنایی و خشونت
بار، هیجانات احساسات نوجوانان را تشدید می کند.بدین ترتیب
یکی از وسایلی که امروزه در فضای خانه مشکل آفرینی می کند و حتی روابط والدین و
فرزند نوجوان را تحت الشعاع خود قرار می دهد. بهره گیری نامناسب از فناوری اطلاعات
در خانواده است که علاوه بر همه موارد گفته شده، گاه زمینه ضعف تحصیلی یا افت
تحصیلی را فراهم می نماید و در مواقعی نیز موجب اصطکاک بین والدین و فرزندان می شود
مهم ترین آسیب های اینترنت عبارت اند از: 1-آسیب های فکری 2-آسیب های اجتماعی -فرهنگی -کم رنگ شدن و از بین رفتن رابطه ی عاطفی کاربر با اعضای خانواده و تبدیل آن به رابطه ای سرد و مسالمت آمیز، از دیگر اثرهای نامطلوب اعتیاد به اینترنت است. از
طرفی، سودجویان از طریق القائات فرهنگی، زمینه را برای گریز فرهنگی کاربران فراهم
می کنند و موجب از خود بیگانگی و از دست دادن هویت فرهنگی آنان می شوند. 3-آسیب
های اخلاقی 4-آسیب
های جسمانی آموزش خانواده، رکن توسعه مؤثرترین رکن توسعة خانواده در شهر الکترونیک ، آموزش
است . فناوری اطلاعات شرایطی به وجود می آورد که امکان آموزش هر چیز به هر کس، در
هر جا و هر زمان فراهم شود. با توسعة آموزش الکترونیکی و آموزش مجازی فرصتهای
جدیدی برای خانواده به وجود میآید تا ضمن حفظ فرهنگ بومی از تجربیات مفید سایرین
هم بتواند به خوبی استفاده نماید. این نوع سیستم آموزشی مزایای زیادی دارد که بعضی
از آنها عبارتاند از : توصیههایی به خانوادههای
محترم 3ـ ورود رسانهها به خانه ، یعنی ورود غریبهها به خانه ! هرگز برنامهها و فیلمهایی که متناسب با فرهنگ، سن و درک فرزندتان و ارزشهای اخلاقی نیست ، چه از طریق شبکههای تلویزیونی ایران و چه شبکههای ماهوارهای را با فرزندتان تماشا نکنید. 4ـ برای تماشای تلویزیون و بازی با رایانه در منزل، ضوابطی که قابلیت اجرا باشد، با نظر فرزندتان در نظر بگیرید و خود به آن عمل کنید. محدودیتهایی را متناسب با سن و دورة تحصیلی فرزندتان اعمال کنید ( هرگز بدون زمانبندی و محدودیت ، پلی استیشن ، رایانه و تلویزیون را در اختیار آنها ، حتی قبل از دبستان قرار ندهید تا به صورت یک عادت و اعتیاد غلط در بیابد، در این صورت در مراحل بعدی ، اصلاح و کنترل به راحتی قابل اجرا نیست ). 5ـ برای این که استفاده از رسانه ها به عنوان یک عادت مضر در نیاید، محیط زندگی خود و فرزندتان را متنوع کنید؛ مثلاً از طریق : کتابخوانی، قصهگویی، نقاشی ، کارهای دستی و امور هنری ، رفتن به موزهها، کتابخانهها پارکها و مساجد، تفریح،ورزش ورزش(وراهپیمایی ، کوهنوردی و 000)برای این که فرزندان شما به مطالعه و سایر فعالیت های مثبت، علاقهمند شوند، خودتان نیز باید در عمل ، مثلاً اهل مطالعه باشید. بدین منظور نباید خودتان در حالی که روبه روی تلویزیون مینشینید و مقابل آن به خواب میروید، از فرزندتان بخواهید تلویزیون تماشا نکند و به مطالعه بپردازد! 6ـ در خرید بازی
های رایانه ای دقت کنید تا بهترین بازیهای موجود در بازار را ، که برای رشد ذهنی،
خلاقیت ، تجسم فضایی و سایر مهارتهای فرزندتان مفید است ، با مشورت افراد خبره و
مطلع، انتخاب کنید. از خرید بازیهای خشن و مبتذل نیز جداً بپرهیزید. 8ـ استفادة کنترل نشده از رسانهها در منزل توسط خانوادههای ایرانی ( چهار ساعت و نیم در روز) موجب کاهش ارتباط بین فردی و چهره به چهرة اعضا با هم شده، این امر فضای انفرادی را به جای فضای جمعی و اجتماعی خانواده حاکم می کند و کم کم افراد خانواده ترجیح میدهند به طور جداگانه (فردی ) در اتاق خود تلویزیون و رایانة مستقل داشته باشند ( پورحسین ، 1385ص 1) . 9ـ
والدین باید بدانند که رسانههای گروهی امروزه نقشی فراتر از یک وسیلة سرگرم
کننده دارند. در واقع این وسایل به ابزاری فرهنگ ساز مبدل شدهاند قدرتهای مسلط
جهانی میکوشند با استفاده از این ابزار زمینههای نفوذ فرهنگی خود را در سایر
جوامع فراهم آورند. ـ رسانه، عاملی مؤثر در فرهنگپذیری و انتقال ارزشها وهنجارها
و پر کردن اوقات فراغت است . رسانهها، فرصتهای تعاملات خانوادگی را از اعضای
خانواده میگیرند و فضای خانواده را به سوی فردگرایی پیش میبرند. ( اختلال
در روابط والدین با فرزندان و روابط همسران با هم). اینترنت ، در عین جذابیت ، در
صورتی که استفاده از آن بدون ملاحظات و برنامه باشد، آسیبهای روانی ، عصبی،
اخلاقی را برای کاربران به دنبال خواهد داشت . ...................................................................................................... مابع) اعزازی ، شهلا ( 1378) . خانواده و تلویزیون : مرندیز.
|